مبانی نظری و پیشینه پژوهش سرمایه فکری (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سرمایه فکری (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سرمایه فکری (فصل دوم) در ۵۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۵۵
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سرمایه فکری (فصل دوم) در ۵۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

 

کامل و قابل ویرایش

شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق

توجه :  در قسمت پیشینه تحقیق فقط از منابع فارسی که اکثرا برای سال ۸۹ الی ۹۳ می باشند استفاده شده است .

منبع نویسی استاندارد

تعریف :

 

سرمایه فکری ، ماهیت فرار و سیال دارد و زمانی که کشف شود و تو سط سازمان استفاده شود، سازمان را در ورود  به محیط رقابتی یاری می رساند (بونتیس، ۱۹۹۶).

سرمایه ی فکری ، دربرگیرند ی همه ی فرآیندها و داراییهایی است که به طور معمول و سنتی در ترازنامه منعکس نمی شود. همچنین شامل آن گروه از داراییهای نامشهود مانند: علائم تجاری و حق امتیازها و … است که روشهای  حسابداری مدرن آنها را مد نظر قرار می دهد . (تان، ۲۰۰۷)

 – Tan

بخشی از پیشینه تحقیق :

رحمانی و عارف منش(۱۳۹۱) مطالعه ای با عنوان اندازه گیری سرمایه فکری و رابطه آن با هزینه حقوق صاحبان سهام انجام دادند. هدف این پژوهش اندازه گیری سرمایه فکری و بررسی رابطه ارزش افزوده سرمایه فکری و اجزای آن یعنی سرمایه های انسانی، ساختاری و سرمایه فیزیکی با هزینه حقوق صاحبان سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. اجزای سرمایه فکری با استفاده از مدل پولیک در دوره زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ محاسبه و با رگرسیون چند متغیره رابطه آن با هزینه حقوق صاحبان سهام سنجیده شد. بر اساس یافته ها، ارزش افزوده سرمایه فکری با هزینه حقوق صاحبان سهام رابطه منفی و معنی دار دارد. همچنین ارزش افزوده سرمایه انسانی رابطه منفی و معنی دار با هزینه حقوق صاحبان سهام دارد؛ به عبارت دیگر، موجب کاهش هزینه سرمایه می شود. اما ارزش افزوده سرمایه فیزیکی به کار گرفته شده و ارزش افزوده سرمایه ساختاری با هزینه حقوق صاحبان سهام رابطه معنی دار نداشت.

معظم و همکاران(۱۳۹۳) مطالعه ای با عنوان رابطه  ی ساده و چندگانه بین سرمایه ی فکری و نوآوری سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام دادند. سرمایه ی فکری یک محرک کلیدی در نوآوری و ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در اقتصاد دانش بنیان است. توجه به سرمایه های فکری دانشگاه برای ایجاد نوآوری و کسب مزیت رقابتی ضرورتی غیرقابل اغماض است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین سرمایه ی فکری و نوآوری سازمانی در اعضای هیات علمی انجام شد. در این پژوهش توصیفی همبستگی جامعه ی آماری کلیه ی اعضای……………………..

فهرست مطالب :

۲-۱ سرمایه ی فکری

۲-۱-۱ مفهوم و تعاریف سرمایه فکری

۲-۱-۲  مفهوم سرمایه فکری

۲-۱-۳ عناصر سرمایه ی فکری

۲-۱-۴  اهمیت سرمایه فکری در سازمان

۲-۱-۵ اهمیت سرمایه ی فکری

۲-۱-۶ زیان های وارده در صورت عدم افشای اطلاعات سرمایه ی فکری

۲-۱-۷ ویژگی های سرمایه ی فکری

۲-۱-۸ مدیریت موفق سرمایه ی فکری

۲-۱-۹ روش ها و الگوهای اندازه گیری سرمایه فکری

۲-۱-۱۰ روش های مستقیم سرمایه ی فکری

۲-۲ مطالعات پیشین در زمینه سرمایه فکری

منابع فارسی

منابع لاتین:


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دیدگاهتان را بنویسید