مبانی نظری و پیشینه پژوهش دلبستگی شغلی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش دلبستگی شغلی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش دلبستگی شغلی در ۳۳ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۳۳
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مبانی نظری و پیشینه تحقیق علوم اجتماعی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش دلبستگی شغلی در ۳۳ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc



کامل و قابل ویرایش

شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق

شامل منابع داخلی و خارجی

منبع نویسی استاندارد

بخشی از مبانی نظری:

(کانونگو، ۱۹۸۲ )، دلبستگی شغلی را به‌عنوان یک توصیف از شغل فعلی فرد و تابعی از مقداری می‌داند که شغل او می‌تواند نیازهای کنونی‌اش را ارضا کند (کارملی، ۲۰۰۵)، تعاریف ارائه‌شده در مورد دلبستگی شغلی بسیار شبیه به هم می‌باشند. دلبستگی شغلی به میزان درجه‌ای گفته می‌شود که شخص ازنظر روحی با کارش همانندسازی می‌کند با میزان اهمیتی که فرد برای کارش قائل است.
 (دوبین  1961)، دلبستگی شغلی را عبارت می‌داند از درونی کردن ارزش‌هایی مثل خوبی کار بااهمیت، در نزد شخص؛ و به‌عبارت‌دیگر میزانی که شخص می‌تواند خودش را بیشتر در اختیار سازمان قرار دهد.
 (لودال و کی نر ۱۹۶۵)، در تحقیق خود دلبستگی را این‌طور تعریف می‌کند: میزان تأثیراتی که انجام کار بر روی عزت‌نفس فرد می‌گذارد.


بخشی از پیشینه تحقیق:

مارلوس دی گراف (۲۰۰۵) در پژوهشی با عنوان «تشریح رضایت شغلی و نقش قراردادهای استخدامی‌ مشروط»، به این نتیجه دست یافت که مشاغل موقت، پایین‌ترین رضایت شغلی را به همراه دارند.
تامپیری (۲۰۱۰) از انگلستان، در پژوهشی با عنوان «تأثیر جنس و تحصیلات در رضایت شغلی و زناشویی» به این نتیجه دست یافت که با افزایش سطح تحصیلات افراد، رضایت زناشویی آنان بالا رفته اما رضایت شغلی هم در زنان و هم مردان کاهش می‌یابد. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که رضایت شغلی ارتباط مستقیمی با سن دارد، یعنی با بالا رفتن سن و افزایش تجربه و دستمزد از سویی رضایت شغلی بالا می‌رود اما از طرفی با پیر شدن فرد، خستگی از کار در وی بیشتر شده و سبب کاهش رضایت شغلی می‌شود.

 پژوهش خلیل زاده (۱۳۸۷) نشان داد که سه عامل اصلی در رضایت شغلی عواملی اجتماعی، محیط کار و نقش کاراست و اینکه رشته تحصیلی و مقطع تدریس در رضایت شغلی مؤثر، اما وضعیت تأهل، سابقه خدمت، میزان تحصیلات در رضایت شغلی مؤثر نیستند. چنانچه یافته¬های پژوهش حاضر نیز حاکی از عدم وجود رابطه بین میزان تحصیلات، وضعیت تأهل با رضایت شغلی دارد.
محمدی (۱۳۷۵) با بررسی میزان افسردگی و ارتباط آن با انگیزه و علاقه به کار در دبیران دبیرستان‌های کاشان گزارش نمود که افسردگی در افرادی که سابقه کار آن‌ها ۲۱ تا ۲۵ سال است بیشترین و در افرادی که سابقه کارایشان ۱۱ـ۱۵ سال است، کمترین مقدار می‌باشد

کرمز (۲۰۰۶) در پژوهش خود به‌منظور ارزیابی رضایت شغلی مدیران دبیرستانی در کارولینای جنوبی، گزارش داد که بین رضایت شغلی و متغیرهایی چون جنس، سابقه خدمت و نژاد رابطه معناداری وجود ندارد.
لانگ (۲۰۰۶) در پژوهش خود با بررسی رضایت شغلی و عواملی چون جنسیت، سن و نژاد در دانشگاه مکی سی‌سی پی گزارش نمود که بین رضایت شغلی و متغیرهای سن کارکنان ارتباط معناداری وجود دارد.


فهرست مطالب


دلبستگی شغلی

۲ـ۱ـ۱۵ـ تعاریف دلبستگی شغلی

۲ـ۱ـ۱۶ـ الگوی مؤثر بر دلبستگی شغلی (بون و کورتز)

۲ـ۱ـ۱۷ـ مفاهیم دلبستگی شغلی

الف) دلبستگی به‌عنوان ارتباط بین عزت‌نفس ـ عملکرد

ب) دلبستگی شغلی به‌عنوان یک مؤلفه تصور از خود

۲ـ۱ـ۱۸ـ رویکردهای نظری دلبستگی شغلی

ـ دلبستگی شغلی، یک متغیر تفاوت فردی

ـ دلبستگی شغلی به‌عنوان یک عامل موقعیتی

ـ دلبستگی شغلی حاصل تعامل شخص ـ موقعیت

۲ـ۱ـ۱۹ـ عوامل شخصی و اجتماعی مؤثر در دلبستگی شغلی

۲ـ۱ـ۲۰ـ تفاوت دلبستگی شغلی با دلبستگی کاری

تفاوت دلبستگی شغلی با اعتیاد به کار

۲ـ۱ـ۲۱ـ ویژگی‌های افراد دل‌بسته به شغل

۲ـ۱ـ۲۲ـ عوامل مؤثر بر دلبستگی شغلی

۲ـ۱ـ۲۳ـ روش‌های پرورش دلبستگی شغلی

۲ـ۱ـ۲۳ـ۱ـ جو روان‌شناختی

ـ امنیت روان‌شناختی

ـ مدیریت حمایتی

ـ وضوح نقش

ـ اظهار وجود

ـ معناداری

۲ـ۱ـ۲۳ـ۲ـ اقدامات و سیاست‌های منابع انسانی

ـ استخدام انتخابی

ـ آموزش

ـ پاداش مناسب و مشروط

ـ کاهش تفاوت‌های جایگاهی

ـ بیمه‌های خودگردان

ـ تسهیم اطلاعات

۲ـ۲ـ پژوهش‌های در مورد عوامل مؤثر بر رضایت شغلی و پیامدهای آن

۲ـ۲ـ۱ـ پژوهش‌های انجام گرفته در داخل کشور

۲ـ۲ـ۲ـ پژوهش‌های انجام گرفته در خارج کشور

فهرست منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دیدگاهتان را بنویسید