پکیج (پروتکل) مدیریت خشم

پکیج (پروتکل) مدیریت خشم

پکیج (پروتکل) مدیریت خشم در ۷۱ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۷۱
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی

توضیحات کامل

پکیج (پروتکل) مدیریت خشم در  71 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

·         توضیحات ابتدایی :

 

 

 

آماده سازی در ۱۲ جلسه درمانی

 

طراحی شده به صورت آموزش گروهی

 

آماده شده در بیش از  71  صفحه (فونت B lotus)

 

فرمت فایل : ورد (word) با فرمت  doc

 

نوع تایپ متن : کاملا استاندارد و قابل ویرایش

 

دارای رفرنس معتبر و به شیوه   APA

 

توجه: این پکیج (پروتکل) شامل شرح جلسات درمانی به صورت کامل و مفصل برای آموزش و اجرا می باشد. لازم به ذکر است که این پکیج برگفته از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دفاع شده می باشد و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با جامعه و نمونه ایرانی سنخیت کامل دارد.

 

 

 

 پشتیبانی ۰۹۱۹۱۸۰۹۸۳۴  (لطفا فقط عنوان فایل، نام خریدار و مشکل خود را پیامک بزنید تا سوال و مشکل شما به متخصص مربوطه ارجاع شود).

 

نحوه دانلود : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود فایل خواهید بود و همچنین یک نسخه از “لینک دانلود” نیز برای شما ایمیل می شود.

 

 

 

نمونه ای از جلسات درمانی پکیج مورد نظر:

 

 

 

 

 

جلسه اول

 

نمای کلی جلسه اول

 

  • دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
  • نکات مطرح شده

 

–         هدف و دید کلی

 

–         قوانین گروه

 

–         مشکل خشم : تعدادی تعاریف عملیاتی

 

–         افسانه های مربوط به خشم

 

–         خشم به عنوان یک پاسخ عادتی

 

–         شکستن عادت خشم

 

–         معرفی شرکت کنندگان

 

–         مقیاس خشم

 

  • تکالیف خانه

 

 

دستورالعمل هایی برای رهبران گروه

 

در اولین جلسه، به معرفی هدف، دید کلی، قوانین گروه، چهارچوب مفهومی و اساس درمان مدیدیت خشم می پردازیم. اکثر زمان این جلسه صرف معرفی اطلاعات مفهومی و مشخص کردن اینکه اعضای گروه آن را درک کرده اند، می شود. سپس رهبر گروه، از اعضای گروه می خواهد خود را معرفی کرده و مقیاس خشم را معرفی می کند.

 

نکات مطرح شده

 

(از نوشته زیر استفاده کنید یا آن را در کلماتتان قرار دهید.)

 

هدف و overview دید کلی

 

  1. یادگیری مدیریت کردن خشم
  2. متوقف کردن خشونت یا تهدید به خشونت
  3. ایجاد کردن خود کنترلی روی تفکرات و اعمال
  4. دریافت کردن حمایت و بازخورد از دیگران

 

قوانین گروه

 

  1. امنیت گروه: اجازه هیچ خشونت یا تهدیدی نسبت به کارکنان و دیگر اعضای گروه داده نمی شود. مهم است که اعضا، گروه را به عنوان مکان امنی درک نمایند که می توانند تجربیات و احساساتشان را بدون تهدید کردن یا امکان صدمه فیزیکی سهیم شوند.
  2. راز داری: اعضای گروه نباید بیرون از گروه در مورد آنچه که اعضای گروه در طی جلسات گروهی مطرح می کنند، بحث کنند. هر چند برای رازداری محدودیت هایی وجود دارد. در هر ایالتی ، قوانین سلامت معین می کند که چطور و چه هنگام متخصصان باید اعمال معینی را به مراجع مربوطه گزارش دهند . این اعمال ممکن است شامل هر نوع سوء استفاده جنسی یا فیزیکی شود که به کودکان کمتر از ۱۸ سال و افراد بالاتر از ۶۵ سال یا بزرگسالان وابسته تحمیل شود . بزرگسال وابسته شخصی است که بین ۱۸ تا ۶۴ سال سن دارد و دارای محدودیتهای ذهنی و جسمی است به گونه ای که تواناییش را برای انجام فعالیت های بهنجار یا دفاع کردن از حقوقش محدود می کند . گزارش کردن سوء استفاده از این اشخاص ، جایگزین قوانین رازداری می شود که مراجع یا متخصصان با آن درگیر هستند . اگر یکی از اعضای گروه ، عضو دیگری را تهدید به کشتن یا صدمه فیزیکی کند ، گروه موظف است طبق قانون تاراثوف ، جلسه را تعطیل ، جلسه دادرسی را تشکیل و برای آگاهی دادن به قربانی مورد سوء قصد و برای اطلاع دادن پلیس ، شهادت دهد .
  3. تکالیف خانگی : تکالیف مختصر خانگی هر هفته ارائه خواهد شد . انجام دادن تکالیف خانگی ، مهارتهای مدیریت خشم اعضای گروه را بهبود خواهد بخشید و به آنها اجازه خواهد داد حداکثر استفاده را از تجربه گروه ببرند . مدیریت خشم مثل اکتساب هر نوع مهارتی نیاز به زمان و تمرین دارد . تکالیف خانگی فرصتی را برای ایجاد مهارت و پالایش فراهم می کند .
  4. غیبت ها و کنسل کردنها : اعضا زمانی که نمی توانند در جلسه شرکت کنند باید رهبر گروه را با تماس تلفنی یا هر طریق دیگری درجریان بگذارند . به خاطر میزان و مقدار اطلاعات در هر جلسه ، اعضا از ۱۲ جلسه بیشتر از ۳ جلسه را نباید غیبت کنند . اگر یکی از اعضا بیشتر از ۳ جلسه غیبت کند ، قادر نخواهد بود که به اندازه کافی مهارت ها و مفاهیمی را که برای مدیریت خشم موثر و ضروری است ، ایجاد کرده ،تمرین کند و به کار برد . وی می تواند به شرکت کردن در جلسات گروه ادامه دهد اما این عضو گروه ، مدرک تکمیل را دریافت نخواهد کرد . وی می تواند در صورتی که مکان دیگری قابل دسترس باشد ، به جلسات دیگری بپیوندد .

 

۵٫محروم کردن : رهبر گروه حقی را به نام محروم کردن نگه می دارد. اگر خشم یکی از اعضای گروه به صورت غیر قابل کنترلی افزایش پیدا کند، رهبر از آن عضو درخواست خواهد کرد که از عنوان و بحث فاصله بگیرد. یعنی اینکه آن عضو، در طی استراحت اعضای گروه، فوراٌ صحبت دربارۀ بحثی که باعث شد خشم او افزایش پیدا کند را متوقف خواهد کرد. اگر خشم شرکت کننده به گونه ای افزایش پیدا کرده است که نمی تواند نشستن در گروه را تحمل کند، رهبر ممکن است از فرد درخواست کند که گروه را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که می تواند خونسرد باشد، ترک کند. سپس از فرد در برگشت به گروه استقبال شده در نتیجه می تواند ادامه بحث در گروه را تحمل کند.

 

محروم کردن یک راهکار مدیریت خشم موثری است و با جزئیات بیشتر بعداٌ در این جلسه و در جلسه ۳ بحث خواهد شد. در نهایت اعضای گروه یاد خواهند گرفت هنگامی که احساس می کنند ممکن است کنترلشان را در نتیجۀ افزایش خشم از دست بدهند، خودشان محروم کردن را فراخوانی کنند. هر چند که ضروری است که رهبر، محروم کردن را ایجاب کرده و اعضای گروه با این قاعده موافق باشند. این قاعده کمک می کند که مطمئن باشیم گروه در مکان امنی برای بحث کردن و سهیم شدن تجربیات و احساساتش به سر می برند. بنابراین عدم موافقت با قاعده محروم کردن ممکن است منجر به پایان گروه شود.

 

۶٫ بازگشت ها: اگر شرکت کننده در طی ثبت نامش در گروه بازگشت داشته باشد، از گروه اخراج نمی شود. هر چند اگر شرکت کننده مکرراٌ بازگشت داشته باشد، از او درخواست خواهد شد که دوباره شروع به درمان کرده و به محیط درمانی شدیدتری ارجاع داده خواهد شد.

 

مشکل خشم : تعدادی تعریف عملیاتی

 

خشم ، به عنوان یک حس کلی، یک احساس یا عاطفه است که در دامنه ای از ناراحتی تا خشم و غضب یا دیوانگی قرار دارد. خشم یک پاسخ طبیعی به شرایطی است که ما احساس ترس یا تهدید می کنیم، معتقدیم به ما صدمه وارد خواهد شد یا فردی نگرانی های غیر ضروری در مورد ما دارد. همچنین ممکن است زمانی خشمگین شویم که احساس کنیم شخص دیگری قصد تهدید یا صدمه زدن را دارد مثلا ً کودک یا فردی نزدیک به ما را کشته اند. به علاوه خشم ممکن است در نتیجۀ ناکامی، زمانی که به نیازها و تمایلات و اهدافمان دست نیافته ایم باشد. زمانی که خشمگین می شویم ممکن است شکیباییمان را از دست داده و به گونه ایی تکانشی ، تجاوزکارانه و جابرانه عمل کنیم.

 

اغلب، مردم ، خشم را با پرخاشگری اشتباه می کنند. پرخاشگری رفتاری است که در آن قصد آسیب رساندن به دیگران و صدمه زدن به اموال وجود دارد. این رفتار می تواند شامل استفاده نادرست از کلمات، تهدید کردن یا ترساندن، یا رفتارهای خصمانه باشد. از طرف دیگر، خشم یک عاطفه است که ضرورتا ً منجر به پرخاشگری نمی شود. بنابراین شخص می تواند خشمگین باشد بدون اینکه به صورت پرخاشگرانه عمل کند.

 

یک اصطلاح مرتبط با خشم و پرخاشگری، خصومت است . خصومت به مجموعه ای از نگرش ها و قضاوت ها اشاره دارد که رفتارهای پرخاشگرانه را برمی انگیزد. در حالیکه خشم یک عاطفه است و پرخاشگری یک رفتارست خصومت یک نگرش است که شامل متنفر بودن از دیگران و ارزیانی منفی آنها می باشد.

 

در این گروه، مراجعان، راهکارها و تکنیک های کمک کننده ای را برای مدیریت خشم، بیان خشم به شیوه ای دیگر، تغییر نگرش های خصمانه، و پیشگیری از اعمال پرخاشگرانه مثل استفاده نادرست کلمات و خشونت را یاد خواهند گرفت.

 

 

چه زمانی خشم مشکل محسوب می شود؟

 

خشم زمانی به عنوان مشکل محسوب می شود که خیلی شدید احساس شود، خیلی فراوان احساس شود، یا به گونه ای نامناسب بیان شود. احساس خشم خیلی شدید یا خیلی فراوان، نهایت آسیب فیزیکی را در بدن باعث می شود . در طی دوره های فراوان و طولانی شدۀ خشم ، بخش های معینی از سیستم عصبی خیلی زیاد برانگیخته می شوند. در نتیجه فشار خون و ضربان قلب افزایش یافته و برای دوره های طولانی افزایش یافته باقی می ماند. این فشار ممکن است تعدادی مشکلات سلامتی متفاوتی را مثل پرتنشی ( فشار خون بالا )، بیماری قلب و کارامدی کاهش یافته سیستم ایمنی را ایجاد کند. بنابراین از دیدگاه سلامتی، اجتناب از بیماری جسمی، یک انگیزه برای کنترل نمودن خشم است.

 

دلیل اجباری دیگر برای کنترل خشم ، مربوط به نتایج منفی که در نتیجه بیان نامناسب خشم می باشد ، است. در نهایت خشم ممکن است منجر به خشونت یا پرخاشگری فیزیکی شود که آن می تواند منجر به نتایج منفی متعددی از جمله دستگیر شدن یا زندانی شدن، آسیب فیزیکی دیدن، تلافی کردن ، از دست دادن عشق دیگری ، منصرف شدن از درمان سوء مصرف مواد یا برنامه خدمات اجتماعی ، یا احساس گناه و شرمندگی یا پشیمانی کردن ، شود.

 

حتی زمانی که خشم منجر به خشونت نشود، بیان نامناسب خشم مثل استفاده نادرست از کلمات یا ترساندن یا تهدید به رفتاری کردن اغلب منجر به پیامدهای منفی می شود. برای مثال این احتمال وجود دارد که در دیگران، ترس، رنجش و فقدان اعتماد نسبت به آنانی که آنها را در معرض طغیانهای خشم قرار داده اند ایجاد کند، که ممکن است باعث بیزاری اعضای خانواده و دوستان و همکاران از وی شود.

 

 

نتایج و پیامدها

 

بیان نامناسب خشم در ابتدا نتایج ظاهری بسیاری دارد. یکی از نتایجش این است که آنها را قادر می سازد دیگران را از طریق رفتار تهدید آمیز یا پرخاشگرانه کنترل و اداره کنند : دیگران ممکن است با درخواست های فرد موافقت کنند زیرا از تهدیدهای کلامی یا خشونت می ترسند. نتیجه دیگر رهایی از تنش است که زمانی اتفاق می افتد که فرد خشمش را تخلیه کرده و به گونه ای پرخاشگرانه عمل کرده است. فردی ممکن است بعد از فوران خشم احساس بهتری کند و فرد دیگری ممکن است احساس بدتری کند.

 

هر چند بالاخره این نتایج اولیه منجر به پیامدهای منفی می شود. به همین دلیل آنها، نتایج "ظاهری" نامیده می شوند زیرا پیامدهای منفی داز مدت بسیار مهمتر از فواید کوتاه مدت است. به عنوان مثال پدری را در نظر بگیرید که فرزندش را با استفاده از تن خشمناک صدا وادار به موافقت با درخواستش می کند. این رفتارها به کودکانی اشاده دارد که اگر آنها فرمانبردار یا مطیع نباشند، آزار بدنی دریافت خواهند کرد. نتیجه فوری برای پدر این است که بچه ها از دستوراتش پیروی و اطاعت می کنند. اما پیامد دراز مدت آن ممکن است این باشد که بچه ها یاد می گیرند از او بترسند یا متنفر باشند و از لحاظ عاطفی از او جدا باشند . همان طور که بزرگتر می شوند ممکن است از تماس با او اجتناب کنند یا از دیدن او امتناع کنند.

 

 

افسانه هایی دربارۀ خشم

 

افسانه ۱: خشم وراثتی است. یک تصور غلط یا افسانه این است که خشم وراثتی است و نمی توانیم تغییرش دهیم. گاهی اوقات است که ما از افراد می شنویم که می گویند " من خشمم را از پدرم به ارث برده ام به همین دلیل است که این گونه هستم. " این جمله اشاره دارد به این که خشم یک مجموعه ای از رفتارهای ثابت و غیرقابل تغییر است. هر چند که شواهد مطالعات تحقیقاتی نشان می دهند که افراد با یک مجموعه شیوه های معینی از بیان خشم به دنیا نمی آیند. بلکه یافته ها نشان می دهند که چون بیان رفتاری خشم آموخته شده است ، روشهای مناسب تر بیان خشم نیز می تواند آموخته شود.

 

به خوبی ثابت شده است که بیشتر رفتار افراد با مشاهده کردن دیگران به وی‍‍ژه افراد با نفوذ آموخته می شود. این افراد شامل والدین ، اعضای خانواده و دوستان می شود. اگر بچه ها ، والدینی را مشاهده کنند که خشمشان را از طریق اعمال پرخاشگرانه مثل استفاده نامناسب از کلمات و خشنونت بیان می کنند، به احتمال زیاد یاد خواهند گرفت که به شیوه مشابهی خشمشان را بیان کنند. خوشبختانه این رفتار می تواند با یادگیری شیوه های مناسب و جدید بیان خشم تغییر یابد. ضرورتی ندارد که به بیان خشم با شیوه های خصمانه و پرخاشگرانه ادامه دهیم .

 

افسانه ۲ : خشم به طور خودکار منجر به پرخاشگری می شود. افسانه مرتبط شامل این تصور غلط است که تنها راه موثر برای بیان خشم ، پرخاشگری است. به طور معمول تصور شده است که خشم چیزی است که توسط طغیان پرخاشگرانه ایجاد و افزایش می یابد. اما همان طور که بیان شده است خشم ضرورتا ً منجر به پرخاشگری نمی شود. در حقیقت مدیریت موثر خشم توسط یادگیری مهارتهای ابراز وجود ، تغییر خودگویی خصمانه و منفی ، به چالش کشیدن عقاید نامعقول ، و به کار گیری تنوعی از راهبردهای رفتاری امکان پذیر می باشد. این مهارتها ، تکنیک ها و راهبردها در جلسات بعدی بحث خواهد شد.

 

افسانه ۳ : مردم برای بدست آوردن هرآنچه می خواهند، باید پرخاشگر باشند. بسیاری از افراد ابراز وجود را با پرخاشگری اشتباه می کنند. هدف پرخاشگری غلبه پیداکردن ، ترساندن ، صدمه زدن یا آسیب رساندن به دیگری برای برنده شدن، به هر قیمتی است. برعکس هدف ابراز وجود این است که احساسات خشم را به گونه ای بیان کنیم که نسبت به دیگران احترام آمیز باشد. به عنوان مثال اگر شما به خاطر اینکه دوستی مکررا ً‌دیر سر ملاقات می آید ، ناراحت هستید می توانید با وقیحانه فریاد زدن و name-calling پاسخ دهید. این رویکرد ، به جای اینکه تلاشی برای نشان دادن رفتاری باشد که شما ناکام یا عصبانی شده اید، حمله به شخص مقابل است.

 

یک شیوه به کارگیری ابراز وجود می تواند این باشد که بگویید " زمانی که شما برای ملاقات با من دیر می آیید من واقعا ً ناامید می شوم. من دوست دارم که شما اغلب اوقات به موقع بیایید." این جمله احساسات ناکامی و نارضایتی شما را بیان کرده و در مورد اینکه چطور دوست دارید شرایط تغییر کند ، گفتگو می کنید. این بیان ، شخص دیگر را شرمنده یا تهدید نمی کند و شانس صدمه عاطفی ایجاد شده را به حداقل می رساند. ما درباره مهارت های ابراز وجود با جزئیات بیشتر در جلسه ۷ و ۸ صحبت می کنیم .

 

افسانه ۴ : ییرون ریختن خشم همیشه خوشایند یا پسندیده است . سالیان درازی اعتقاد عمده در بین متخصصان سلامت روان و مردم عادی این بود که بیان پرخاشگرانه خشم مثل جیغ زدن یا کوبیدن روی بالش ، درمانی و سالم است. اما مطالعات تحقیقاتی فهمیده اند که مردمی که به صورت پرخاشگرانه خشمشان را برونریزی می کنند به سادگی بیشتر عصبانی می شوند . به عبارت دیگر برونریزی خشم به شیوه پرخاشگرانه ، رفتار پرخاشگری را تقویت می کند.

 

 

پرخاشگری به عنوان یک پاسخ عادتی

 

نه تنها بیان خشم یادگرفتنی است بلکه می تواند یک پاسخ مانوس ، روزمره ، و قابل پیش بینی در گستره ای از شرایط باشد. زمانی که خشم به طور فراوان و به صورت پرخاشگرانه نشان داده می شود، می تواند یک عادت غیرانطباقی باشد زیرا منجر به پیامدهای منفی می شود. طبق تعریف عادتها مکررا ً و بدون تفکر انجام می شوند . افراد با مشکلات در مدیریت خشم ، اغلب به عنوان افرادی با بروز دادن پرخاشگرانه خشم برای حل کردن مشکلاتشان ، بدون تفکر درباره پیامدهای منفی ای که ممکن است از آن رنج ببرند یا ممکن است اثرات ناتوان کننده ای روی اطرافیانشان داشته باشند ، طبقه بندی می شوند.

 

 

  • چرا اعتماد به ما ؟

 

وبسایتی که هم اکنون در آن قرار دارید زیر مجموعه سایت آفمَس به نشانی (ofmas.ir) می باشد و شما را به فروشگاه فایل آفمَس برای خرید انتقال می دهد. فروشگاه آفمَس دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد که در صفحه اصلی این سایت قابل مشاهده است .

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دیدگاهتان را بنویسید